ارغوان

با عشق آشپزی می کنم

ارغوان

با عشق آشپزی می کنم

مربای پوست پسته

بچه که بودم، مادربزرگم هرسال مربای پوست پسته می پخت و من همیشه مدهوش عطر و بوی مربای مادربزرگم می شدم. فکر می کردم مادربرگم خیلی هنرمنده که می تونه چنین معجونی بپزه .
حالا که بزرگ شده ام، دریافته ام حوصله ی مثال زدنی مادربزرگ باعث می شده مناسب فصل ترشی و مربا بپزه  و سفره شو رنگین کنه.
چرا ما حوصله نکنیم و مثل مادربزرگامون نباشیم؟
الان فصل پسته تازه است و می تونید یه مربای خوش عطر و طعم با پوست پسته تازه تهیه کنید.


  

پوست پسته رو با یه کارد شکاف بدید و با یه فشار پسته رو در بیارید. دقت کنید فقط پوست های سالم و خوش رنگ رو انتخاب کنید و زخمی ها و لکه دارها رو دور بریزید. این مهم تو کیفیت محصول نهایی خیلی تاثیر داره!



ببینید پوست پسته های من چقدر خوش رنگ و نازند.

وقتی کارتون تموم شد، پوست ها رو وزن کنید و بشویید و در قابلمه ای ریخته و آن قدر آب بریزیدکه آب روی اون رو بگیره و بعد 10 دقیقه بجوشونید تا تلخیش گرفته شه.

در این فاصله پسته هاتونو مغز کرده و پوست نازکشم بگیرید و خلال کنید که آخر کار لازم داریم.



بعد ازده دقیقه در آبکش بریزید و مرحله جوشاندن رو یک بار دیگه به مدت همون 10 رقیقه تکرار کنید.



یادتونه گفتم پوست پسته ها رو وزن کنید؟

مال من 350 گرم بود و من 700 گرم شکر استفاده کردم. درسته پوست پسته ترش نیست و ممکنه با خودتون فکر کنید چرا دو برابر شکر، اما خوب شیرین هم نیست و باید دو برابر شکر استفاده کنید.

شکر رو با کمی آب در قابلمه بریزید و روی شعله قرار دهید. وقتی جوش آمد پوست پسته رو اضافه کرده و حرارت رو ملایم تر کنید تا وقتی شهدتون غلیظ شه.

در عکس پایینی می بینید که شهدمون غلیظ شده و دورش حباب می زنه. این نشانه آماده شدن مرباست. برای اطمینان از غلظت مربا کمی از شهد رو در در بشقاب کوچکی ریخته تا سرد شه و بعد با انگشت سبابه تون کمی بردارید. شصت و سبابه تون به هم بزنید و جدا کنید.  اگه شهد بین انگشت شصت و سبابه تون کش اومد، مربا آماده است.



یک قاشق غذاخوری آبلیمو، کمی وانیل و زعفران و یک لیوان مغز پسته رو اضافه کرده و هم زده و بعد از یه جوش، مربا رو خاموش کنید. و اجازه بدید در دمای محیط خنک شه.



ببینید چه خوش رنگه!



وقتی خنک شد در شیشه ریخته و درشو محکم ببندید.



این مربای خوش طعم با اسانس فوق العاده ای که داره، برای وعده صبحانه همراه با کره خیلی لذت بخشه!



بپزید و در کنار عزیزانتون نوش جان کنید.



نظرات 2 + ارسال نظر
آبی دریا یکشنبه 29 شهریور 1394 ساعت 15:45

وای عجب ظاهر هوس برانگیزی.
طعمشم حتمن عالیه

کشک و بادمجون میشه خوشمزه نباشه؟

همطاف یلنیز پنج‌شنبه 26 شهریور 1394 ساعت 08:17 http://rahi-2bare.blogsky.com/

سلام سلام
بتازگی پسته تازه خریدم... مهارتی در پخت و پز آن هم از نوع شیرین مربایی اش ندارم
منتهی با این جزییات و توضیحات کامل شما امیدوار شدم . متشکرم
.
ان شاءالله مربای منم خوش طعم و رنگ بشود

سلام!
چرا که نه! حتما خوب می شود. بپزید ولذتشو ببرید.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.