ارغوان

با عشق آشپزی می کنم

ارغوان

با عشق آشپزی می کنم

مربای بادمجان

سلام.

الوعده وفا!


 

وقتی داشتم فکر می کردم چطور این مربا رو بپزم، یادم اومد وقتی بچه بودم، بادمجون پخته شده در شیره انگور رو خورده بودم. مسلمه که در قدیم که مثل امروزه شکر زیادی در دسترس نبوده، مردم از شیره انگور برای تهیه چنین دسرهایی استفاده می کردند. خواستم پخت مربا رو با شیره انگور امتحان کنم. به مادرم زنگ زدم تا بپرسم اما ایشون گفتند که حین پخت شیره نیمه آماده، بادمجونو داخل اون می ریختند و همزمان با پخت بادمجون شیره هم غلیظ می شده. به زبان بی زبانی یعنی برو همون مرباتو بپز! و البته اگه تا حالا منو شناخته باشید، می دونید که حتما یه روز پخت بادمجون و شیره انگور رو هم امتحان خواهم کرد.

برای تهیه مربای بادمجون بهتره از بادمجونای خیلی ریز استفاده کنیم که البته الان هم فصلشه. از اون جایی که آخر فصل بادمجونه، کشاورزا از ترس سرما زدگی بادمجونای ریز و درشت رو از بوته جدا کرده و راهی بازار می کنند.

اگه مثل من شانس بیارید مقدار زیادی بادمجون ریز نصیبتون میشه که از خیلی ریزها برای پخت مربا و از بقیه برای تهیه یه شکم پر خیلی خوش طعم و مخصوص استفاده کردم که حتما طرز تهیه شو براتون میذارم.

لطفا برای دیدن مراحل پخت به ادامه مطلب مراجعه کنید.



بادمجون ریز: 800 گرم

شکر: 1 کیلو گرم

آبلیمو: 2 قاشق غذاخوری

زعفران و هل: به اندازه دلخواه

ابتدا یکی یکی بادمجونارو پوست گرفته، یه شکاف کوچولو  در پهلوی بادمجون داده و داخل آب سرد میندازیم که سیاه نشن. من کلاهکشونو برای حفظ زیبایی و جلوگیری از له شدن بادمجونام جدا نکردم.



سپس تو یه قابلمه آب جوش میاریم و بادمجونو داخل آب ریخته و اجازه میدیم 15 دقیقه با حرارت ملایم جوش بخورند تا نرم شده و زردآبشون هم بیرون بیاد.



 چنگالی نزدیک کلاهک یکی از بادجونامون فرو می کنیم، اگه راحت فرو رفت، بادمجونمون پخته است. ( قسمت های نزدیک به سر بادمجون دیرتر پخته میشن. ) بادمجون پخته شده را در آبکش می ریزیم و اجازه می دیم آب اضافیش خارج بشه.



تا وقتی که کاملا آب بادمجونمون خارج بشه، شهدمون رو آماده می کنیم.. شکر رو با سه لیوان آب مخلوط کرده و روی حرارت میذاریم تا قوام بیاد. وقتی روی اون حباب زد، وقت اضافه کردن بادمجونه!



بادمجون رو اضافه کرده و اجازه میدیم  با شعله کم جوش بخوره و شهد وارد بادمجون شه. اگه روی مربا کف ایجاد شد، اونو بر میداریم تا در انتها مربای خوش رنگ و شفافی داشته باشیم.



وقتی مربا آماده است که کمی از شهد رو در بشقاب کوچکی ریخته تا سرد شه و بعد با انگشت سبابه مون کمی از شهدو برداریم. شصت و سبابه مونو به هم زده و جدا می کنیم.  اگه شهد بین انگشت شصت و سبابه مون کش اومد، مربا آماده است.

حالا زعفران و هل رو اضافه کرده و برای جلوگیری از شکرک زدن مربا، آبلیمو را می افزاییم.



بعد از یک جوش، مربای خوش طعم و رنگ ما آماده است.



خوش رنگ و شفاف و کریستالی!



من فکر نمی کردم این قدر خوش طعم باشه.با طعمی شبیه طعم مربای انجیر خیلی دلچسبه.

بپزید و در کنار عزیزانتون لذت ببرید.




پی نوشت: بعضی برای ترد شدن بادمجون اونو در آب آهک می خوابونند که البته من نیازی ندیدم و البته وقتشم نداشتم !

قول می دم یه بار هم با آب آهک تهیه کنم و فرقشو براتون بنویسم.


نظرات 3 + ارسال نظر
سرن چهارشنبه 27 آبان 1394 ساعت 16:46 http://serendarsokoot.blogsky.com/

دستت درد نکنه عزیزم. خیلی خوشرنگه. واقعا وقتی شما می گی خوشمزه اس حتما خیلی خوشمزه اس. البته اگه مث مربای انجیر باشه مزه اش که عالیه

بله. شبیه طعم مربای انجیره.
حالا فکر می کنم اگه مقداری گردوی خرد شده ام اضافه می کردم، عالی می شد .

آبی دریا چهارشنبه 27 آبان 1394 ساعت 13:59

راستش من خیلی اهل ترشی نیستم وگرنه دوست داشتم ازتون خرید کنم.
ولی این مربا چیزدیگه ایه.
به ارغوان جون زنگ میزنم برای خرید یه شیشه مربای خانگی.
دوستم داشتینم تشریف بیارید منزل در خدمتتون باشم.

اختیار دارید آدرس جدید خونه تونو نمی دونستم برای پیشکش مربا . برای همین پرسیدم.

آبی دریا یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 11:56

واااااااااااای خیلی خیلی ممنون.

نوووووووش جونتون

خواهش می کنم.
اینقدر دلم میخواد به دستتون برسونم. شما بگید چطوری؟

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.