ارغوان

با عشق آشپزی می کنم

ارغوان

با عشق آشپزی می کنم

مهرمهربان رو با انرژی آغاز کنیم.

مهر مهربان از راه رسیده و نوید فصلی سرشار از تلاش و پشتکار رو با خودش آورده. خیلی خوبه که همراه با آغاز پاییز مواد مغذی و پرانرژی رو به بدن بچه ها هم برسونیم.

امروز یه میون وعده سالم، مقوی و پرانرژی رو بهتون معرفی می کنم که از ترکیب خرما و شاهدانه تهیه میشه. خرما رو که همه خوب می شناسیم و فوایدشم خوب می دونیم. اما شاهدانه هم یکی از مغذی ترین و قابل هضم ترین مواد غذایی روی زمینه که می تونه میون وعده خوبی برای بچه ها در مدرسه هم باشه.



  

برای تهیه این توپک ها من از نیم کیلو شاهدانه و یک و نیم کیلو خرما ستفاده کردم. ( شما برای هر مقدار شاهدانه که داشتید، سه برابر خرما استفاده کنید.)

اگه گیرتون اومد بهتره از شاهدانه محصول کشت دیم که ریزتره و پوست نازکتری داره، استفاده کنید. حواستون باشه، شاهدانه تون شور شده نباشه.

اول باید شاهدانه رو بشویید تا ماسه و خاک مخلوط با دانه ها گرفته شه. برای این کار باید به اصطلاح دانه ها رو ریگ شور کنید. دانه ها رو تو یه کاسه بزرگ بریزید و کاسه رو از آب پرکنید و مخلوط رو به آرامی در کاسه بزرگ دیگه ای خالی کنید. حواستون باشه دانه های سبک شاهدانه همراه با اّب به کاسه دوم سرازیر می شن و خاک و ماسه در ته کاسه اول باقی می مونند. این کارو چند بار تکرار کنید تا وقتی که ته کاسه ماسه ای نمونه.



اجازه بدید چند ساعت شاهدانه تون بمونه و خشک شه. من عجله داشتم و با سبد فلزی در فر گرم با حرارت خیلی کم قرار دادم و بعد از ساعتی شاهدانه ام خشک شد.

حالا نوبت بودادن دانه هاست. دانه ها رو در یک تابه بزرگ ریخته و روی حرارت ملایم حدود 20 دقیقه تفت بدید تا پوستشون نازک شه و بوداربشن.



 حالا خرمایی که شسته و هسته شو گرفتید رو اضافه کرده و هم بزنید. خرماها با حرارت دانه ها نرم میشن. 



شما هم با کفگیر اونها رو ورز داده و با دانه ها خوب مخلوط کنید.



وقتی خوب مخلوط شده و وسط ماهی تابه جمع شدند، آماده است.  بنا به ذائقه تون اگه دوست داشته باشید می تونیدپودر ادویه هایی مثل هل ، رنجبیل، دارچین و یا بادیون ( رازیانه ) هم اضافه کنید.



وقتی مخلوط سرد شد، وقت اینه که آستین بالا بزنید و از مخلوط توپک هایی به اندازه یه گردوی کوچولو درست کنید.



با مقدار خرما و شاهدانه ی من،  این مقدار توپک درست شد. ( تقریبا 80 تا. این قدر خوشمزه است که تا خواستم بشمرمشون چندتاییش خورده شد. )می تونید توپک هاتون رو تو کنجد بغلتونید. همسرمن ترجیح میده فقط طعم شاهدانه و خرما رو تجربه کنه. لذا ادویه نریختم اما چندتاییشون تو کنجد غلتوندم.



به کوچیکیشون نگاه نکنید. برای خودشون یه معجون درست و حسابی اند. تو ظرف دار بریزید و دریخچال نگه داری کنید. دو سه تاشو تو ظرف چاشت بچه ها بذارید تا در زنگ تفریح کامی شیرین کنند.گزینه خوبی برای پذیرایی از مهمان هم هست.

من اولین بار در بیرجند خوردم و طرز تهیه شو از صاحبخونه پرسیدم. در بیرجند بهش کله کنو میگن. از اون به بعد بارها درست کردم اما جای دیگه ای ندیدم.



برای یه عصرونه ی پاییزی کنار یه فنجون چایی خیلی می چسبه.



 وفتی یکیشون رو تو دهنتون میذاره. شیرنی خرما کامتونو شیرین می کنه و کرچ کرچ دانه های شاهدانه زیر دندون کودک درونتونو قلقلک میده و طعم دلچسب بو دادگی شاهدانه مشامتونو نوازش می کنه.  از فواید و خواصشم که هیچ چی نگم بهتره!



آماده کنید و با خانواده دور هم از طعم بینظیرش لذت ببرید.

مهرتون پرمهرو پاینده!

نظرات 1 + ارسال نظر
آبی دریا دوشنبه 6 مهر 1394 ساعت 11:09

وای عجب چیزای هوس برانگیزی
چه هنرمندانه

نظر لطفتونه

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.