ارغوان

با عشق آشپزی می کنم

ارغوان

با عشق آشپزی می کنم

عدس پلو

عدس پلو با ته دیگ سیب زمینی




مواد لازم: برنج 4 پیمانه
عدس 2 پیمانه
گوشت چرخ کرده 250 گرم
پیاز 1 عدد
کشکش پلویی یک پیمانه
روغن و کره به قدر کافی
چوب دارچین و نمک و زعفران به اندازه کافی
برنج رو 3 یا 4 ساعت قبل از پخت بشویید و در آب و نمک خیس کنید.عدس رو یک ساعت زودتر خیس کرده و بعد آبشو عوض کرده و با چوب دارچین وکمی آب بپزید. مواظب باشید عدستون له نشه تا شکل اصلی خودشو در برنج حفظ کنه. بعد از پخت چوب دارچین رو از عدس جدا کنید. ( من ادویه دیگه ای اضافه نمی کنم که رنگ برنجم سفید بمونه. این طوری عدس عطر و طعم دارچین به خودش می گیره اما رنگ غذا روشن می مونه. )
کشمشو بشویید و بریزید روی یک پارچه تمیز تا آبش خشک شه.
پیازتونو خلال و سرخ کرده و از روغن بیرون کشیده و در همون روغن گوشتتونو تفت داده و با نصف لیوان آب روی شعله کم گوشت رو بپزید.وقتی آب گوشت کشیده شد، عدس و پیاز داغ رو اضافه و مخلوط کرده و نمکشو اندازه کنید. ( می تونید گوشتو قلقلی کرده و در روغن سرخ نموده و بعد با عدس مخلوط کنید.)
برنجو مثل همیشه بپزید و آبکش کنید.
بهترین ته دیگ برای عدس پلو سیب زمینیه اما نون هم گزینه خوبیه و گاهی حتی مایع کوکو که به وقتش خواهم گفت.
ته دیگتونو بچینید و یه لایه برنج و یه لایه مخلوط گوشت و عدس بریزید. سعی کنید آخرین لایه برنج باشه. روی برنجو جند تیکه کوچیک کره بذارید و دم کنید. 
کشمش رو با کمی گرم تفت بدید اون قدر که براق شه .
بعد از 45 دقیقه برنجتون دم می کشه. لازم نیست روش روغن بدید چون گوشتتونو تو روغن سرخ کرده بودید و روی برنج هم کرده گذاشته بودید.
یادتون گفتم آخرین لایه برنج سفید باشه؟ کمی از برنج ساده رو برداشته و زعفران بزنید. بقیه برنجو با کفگیر هم بزنید و در ظرف بکشید روشو با برنج زعفرونی و کشمش و پیاز داغ تزیین کنید.
زمستونا من چند تا خرما هم سرخ کرده و کنار برنج میذارم.
 خونواده رو به یه عدس پلوی خوشمزه میهمان کنید . نوش جان!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.