ارغوان

با عشق آشپزی می کنم

ارغوان

با عشق آشپزی می کنم

ته چین مرغ



 برای دیدن طرز تهیه ادامه مطلب رو مطالعه فرمایید. ته چین مرغ برای 4 نفر
من اندازه رو طوری میگم که راحت بتونید مواد رو دو یا چند برابر کنید.
برنج 4پیمانه ( منظورم پیمانه پلو پز هست )
تخم مرغ 4 عدد
ماست 1 لیوان ( دقت کنید ماستتون بهتره سفت باشه و آب نداشته باشه. )
کره 100 گرم
مرغ به اندازه ای که برای 4 نفر خوراک درست می کنید ( بسته به میل خودتون داره!)
زرشک 1 پیمانه
روغن کمی
نمک و زعفران به اندازه مورد نیاز

طرز تهیه
مرغ رابا یک پیاز و کمی اب و  نمک و زردچوبه بگذارید بپزد تا آبش کشیده شود.
بعد مرغ را به تکه های کوچک تقسیم کنید. ( ریش ریش نکنید تا طعم مرغ زیر دندان حس شود. )
مادرم عمه ای داشت که می گفت برای ته دیگ برنج هر چقدر تخم مرغ در نظر بگیری، به همان اندازه هم باید ماست استفاده کنی.
من همین اصل را در تهیه ته چین در نظر می گیرم به ازای  هر پیمانه برنج یک تخم مرغ درشت در نظر می گیرم و مقدار مساوی با تخم مرغ ها هم ماست، که تقریبا یک لیوان می شود.
تخم مرغ را خوب بزنید که از حالت لختگی در آید بعد ماست و کره آب کرده و زعفران را اضافه کرده و خوب بزنید. ( در مصرف زعفران دست و دلباز باشید تا طعم یک غذای اصیل ایرانی را تجربه کنید.)
برنج را که از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس کرده اید،  پخته و کمی زنده تر از حد معمول آب کش کنید و در مایع بریزید و هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند.
کف و دیوارهای قابلمه یا قالبی را که در نظر گرفته اید خوب چرب کنید و سپس نیمی از مایع را در قابلمه ریخته و با پشت قاشق صاف کنید.
مرغ تکه های مرغ را روی برنج بریزید و روی آن را با زرشک بپوشانید. سپس بقیه برنج را روی مرغ و زرشک بریزیدو با قاشق صاف کنید.
می توانید تکه های کوچک کره را روی برنج بریزید و بعد دم کنید اما به همان 100 گرم کره بسنده می کنم چون ملاحظه ی چربی خونم را هم می کنم.
اگر در قابلمه روی گاز ته چین می پزید، پارچه دم کش را دور سر قابلمه بسته و در رو روی قابلمه گذاشته و بعد از یک دقیقه  حرارت را خوب کم کنید. ( بهتر است ابتدا حرارت بیشتر باشد تا بخار کند)
اگر داخل فر می پزید، روی قالب را با فویل بپوشونید و با چنگال چند سوراخ در اون ایجاد کنید و داخل فر با حرارت 160 درجه بگذارید.
من همیشه زمان پخت ته چین رو یک ساعت در نظر می گیرم که البته این بارمشغول صحبت با خانم همسایه شدم و کمی ته چینم تیره تر شد.
نظرات 1 + ارسال نظر
همنفس پنج‌شنبه 29 مرداد 1394 ساعت 20:05

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.